Empat tahun yang berikutnya, selepas
TIMSS 1995 mula diperkenalkan, sambutan daripada negara-negara luar adalah
memberangsangkan walaupun penyelidikan TIMSS 1999 yang juga turut dikenali
sebagai TIMSS-REPEAT atau TIMSS-R pada kali ini hanya melibatkan pelajar gred 8
di seluruh negara. Tujuannya perlaksanaan TIMSS-R ini adalah untuk menguji perkembangan
prestasi pelajar gred 8 yang dahulunya belajar di gred 4 semasa penyelidikan
TIMSS 1995 dijalankan bagi negara-negara yang pernah terlibat, di samping mengukur
tahap pencapaian pelajar-pelajar bagi negara-negara yang tidak pernah terlibat
sebelum ini. Antara 38 buah negara yang terlibat adalah Afrika Selatan,
Australia, Amerika Syarikat, Belgium, Bulgaria, Chile, Cyprus, England,
Filipina, Finland, Hong Kong, Indonesia, Iran, Israel, Itali, Jepun, Jordan,
Kanada, Latvia, Lithuania, Malaysia, Moldova, Morocco, Netherlands, New
Zealand, Republik Czech, Republik Korea, Reuplik Macedonia, Republik Slovak,
Romania, Russia, Singapura, Slovenia, Taipei, Thailand, Tunisia, dan Turki.
Manakala negara-negara seperti Afrika
Selatan, Australia, Amerika Syarikat, Belgium, Bulgaria, Cyprus, England, Hong
Kong, Hungary, Iran, Israel, Itali, Jepun, Kanada, Latvia, Lithuania,
Netherlands, New Zealand, Republik Czech, Republik Korea, Republik Slovak,
Romania, Russia, Singapura, Slovenia, dan Thailand merupakan negara yang pernah
mengambil bahagian dalam TIMSS 1995 bagi pelajar gred 8. TIMSS 1995 ini juga
turut menyiasat konteks pembelajaran Matematik dan Sains merangkumi latar
belakang pelajar, sistem pendidikan, kurikulum, latihan pengajaran, dan
ciri-ciri pelajar, guru dan sekolah. Penilaian tersebut dijalankan secara
berperingkat, iaitu pada peringkat pertama, kira-kira 150 buah sekolah akan
dikenal pasti untuk dikaji, dan pada peringkat kedua pula beberapa buah kelas
daripada sekolah yang terpilih akan dipilih untuk dijadikan bahan penyelidikan.
Dapatan
Kajian:
Pencapaian
Pelajar Gred 8
Negara-negara Asia mencatatkan
kedudukan yang selesa dalam kalangan 5 buah negara terbaik di dunia dari segi
pencapaian pelajar dalam Matematik dan seperti biasa, negara Singapura masih
lagi mengekalkan kedudukannya di tangga pertama diikuti Republik Korea, Taipei,
Hong Kong, dan Jepun. Negara-negara tersebut mempunyai kira-kira 65 peratus
pelajar yang melepasi Tanda Aras Suku Tinggi yang mana pelajarnya berjaya
mengaplikasikan pemahaman dan pengetahuan Matematik mereka dalam pelbagai
situasi kompleks yang berkaitan, melibatkan pecahan, perpuluhan, ciri-ciri
geometri, dan ungkapan algebra. Malaysia sebaliknya pula berada di kedudukan
ke-16 dan ini merupakan kali pertama penglibatannya dalam kajian TIMSS.
Bagi
subjek Sains pula, negara Taipei mendahulu Singapura di kedudukan teratas dan lebih
daripada separuh pelajarnya, iaitu diwakili oleh 25 peratus pelajar yang
dinilai secara antarabangsa mencapai Tanda Aras Suku Tinggi. Mereka telah
menunjukkan pemahaman konsepsi mereka berkenaan dengan kitaran Sains yang
pelbagai dari segi sistem dan prinsip. Negara Hungary, Jepun dan Republik Korea
masing-masing menduduki tempat ke-3, ke-4, dan ke-5. Manakala pencapaian
pelajar di Malaysia bagi subjek Sains adalah jauh lebih rendah berbanding
subjek Matematik, iaitu di kedudukan ke-22 dengan purata pencapaiannya yang
lebih rendah daripada purata antarabangsa.
Peningkatan
Pencapaian
Dari tahun 1995 hingga 1999, terdapat beberapa buah
negara yang berjaya menunjukkan peningkatan dalam pencapaian purata Matematik
pada gred 8 iaitu Latvia, Kanada dan Cyprus. Bagi Sains pula, peningkatan
pencapaian dipantau di negara Latvia, Lithuania, Kanada dan Hungary.
Perbezaan
Jantina
Perbezaan jantina diabaikan di kebanyakkan negara
kecuali di Israel, Republik Czech, Iran dan Tunisia bagi subjek Matematik.
Kajian melaporkan bahawa tiada satu pun negara yang menunjukkan peningkatan
dari segi perbezaan pencapaian bagi kedua-dua jantina setakat ini manakala Korea
pula menunjukkan penurunan berbanding empat tahun lepas (1995). Dalam subjek
Sains, lelaki lebih menonjol berbanding perempuan bagi 16 buah negara.
Penurunan yang ketara dalam perbezaan jantina berlaku antara tahun 1995 hingga
1999 di Hong Kong, Slovenia, dan Israel. Konsep kendiri yang positif dalam diri
seseorang, yakni kebolehan menyelesaikan Matematik dan Sains berkait rapat
dengan pencapaian tinggi dan kebiasaannya, lelaki lebih cenderung mempunyai
konsep kendiri yang positif berbanding perempuan.
No comments:
Post a Comment