Untuk
menyediakan pelajar berhadapan dengan arus globalisasi pada masa mendatang,
para pendidik Matematik perlu memperbaiki taraf kurikulum Matematik selari
dengan perkembangan era ICT. Menurut Noor Shah (2010) pengajaran traditional
berkaitan dengan konsep penerangan dan demostrasi masih berguna di alaf 21 ini
tetapi memerlukan beberapa penambahbaikan dari strategi dan kaedah pengajaran.
Oleh itu, guru yang masih mengamalkan pengajaran tradisional perlu mempelbagaikan
kaedah pengajaran agar pengajaran menjadi lebih berkesan terhadap para pelajar.
Menurut
Siti Hamizah (2001 di dalam Wan Nor Shamimi, 2006) faktor utama kelemahan
pelajar dalam Matematik adalah kerana guru kurang inisiatif untuk menambahkan
ilmu pengetahuan di dalam bidang terutamanya yang melibatkan perkembangan
kurikulum semasa. Sebagai contohnya, guru kurang gemar untuk mempelajari
kemahiran penyelesaian menakkul, pembelajaran kooperatif dan sebagainya. Selain
itu juga, guru kurang arif dalam bentuk dan format soalan dan menyebabkan
mereka menggunakn cara pintas untuk mengajar para pelajar dalam menyelesaikan
masalah. Di sebabkan hal inilah yang menyebabkan pelajar Malaysia lemah dalam
menjawab soalan yang berbentuk penyelesaian masalah kerana mereka kurang
mendapat pendedahan untuk cara menjawab soalan.
Selain
itu juga, seseorang perlu ada pengetahuan yang mendalam tentang mata pelajaran
yang hendak di ajar kerana dengan kurangnya pengetahuan guru dalam mata
pelajarannya akan mendatangkan rasa tidak percaya pada dirinya,menyebabkan
sifat yang membeku akan mendatangkan rasa bimbang dan seterusnya menghilangkan
kepercayaan murid kepada guru (Atan Long, 1988 di dalam Zainita, 2003). Jika
kita perhatikan, kebanyakkan guru masih terikat dengan pengajaran traditional
yang kurang bersesuaian dengan tajuk yang di ajar. Perkara ini turut disokong
oleh kajian Nik Aziz (2002 di dalam Wan Nur Shamimi, 2006) yang mendapati guru
hanya memberi latih tubi untuk mengukuhkan kemahiran penyelesaian, menghabiskan
silibus yang padat, kurang memberi penekanan kepada aspek kognitif dan membina
pengetahuan Matematik secara konstruktif.
Sikap
pelajar yang kurang meminati matematik
Bukan semua pelajar meminati mata pelajaran
kerana ia di kenali sebagai ‘killer subject’ dalam kalangan pelajar. Sikap
pelajar yang kurang meminati Matematik boleh mempengaruhi pencapaian mereka
dalam mata pelajaran tersebut. Pelajar yang belajar Matematik bukan dengan
sepenuh hati akan menganggap mata pelajaran tersebut membosankan dan sukar. Di
sebabkan hal ini, mereka mengambil jalan singkat untuk belajar Matematik secara
hafalan. Ini akan mengakibatkan mereka akan hilang minat terhadap Matematik.
Menurut Abdul Jalil (1993 di dalam Wan Nor Shamimi,2006) faktor minat dalam
diri pelajar akan mempengaruhi proses pembelajaran. Jika pelajar meminati
sesuatu, secara tidak langsungnya ia akan memberi keazaman yang kuat untuk
mencapai kejayaan yang cemerlang.
Selain
itu juga, minat pelajar terhadap sesuatu mata pelajaran amat penting kerana ia
turut mempengaruhi pencapaian mereka. Sebagai contoh, jika kita perhatikan
kanak-kanak suka bermain dengan permainan video dan sering mendapat keputusan
yang lebih tinggi berbanding orang dewasa. Hal ini berlaku kerana mereka minat
dalam permainan video berbanding orang dewasa yang tidak mempunyai masa untuk
bermain permainan tersebut. Keputusan yang sama di dapati oleh Abu Seman (1997
di dalam Zaitina, 2003) dalam kajian yang dijalankan dalam mata pelajaran Sains
dan Matematik, mendapati apabila minat pelajar-pelajar terhadap sesuatu mata
pelajaran itu tinggi, maka pencapaian pelajar akan meningkat. Oleh itu peranan
ibu bapa dan guru amat penting dalam meningkatkan minat pelajar terhadap
Matematik.
Gaya
pembelajaran yang lemah dalam kalangan pelajar
Setiap
individu mempunyai gaya pembelajaran yang berbeza antara satu sama lain.
Antaranya adalah sesetengah pelajar suka membuat catatan apabila mengulangkaji
sesuatu mata pelajaran, ada yang suka belajar secara berkumpulan dan tidak
ketinggalan juga pelajar yang suka belajar secara hafalan tanpa memahami maksud
sebenar terutama dalam Matematik. Bukan semua pelajar mengamalkan gaya
pembelajaran yang betul dan perkara ini akan mempengaruhi pencapaian mereka.
Menurut
Sims (1995 di dalam Norlia, 2006) pentingnya
guru mengetahui dan memahami gaya pembelajaran individu kerana gaya
pembelajaran yang di anggap berkesan oleh pelajar mungkin tidak bersesuaian
dengan pelajar lain. Namun begitu, apa yang terjadi di dalam kelas semasa
proses P&P Matematik ialah pelajar diberitahu apa yang mereka patut belajar
dan bukannya bagaimana mereka patut belajar. Ini menunjukkan guru-guru kurang
memberi penekanan kepada para pelajar tentang gaya pembelajaran.
Sebagai
contoh yang ketara yang kita dapat lihat ialah dari segi gaya pembelajaran
pelajar lelaki dan perempuan. Menurut kajian yang dilakukan oleh Sadler Smith
(1996 di dalam Norlia, 2006) menunjukkan terdapat perbezaan dalam gaya
pembelajaran antara pelajar lelaki dan perempuan. Hasil kajian menunjukkan
pelajar lelaki mengamalkan gaya pembelajaran mendalam manakala pelajar
perempuan mengamalkan gaya pembelajaran permukaan. Pelajar yang menggunakan
pendekatan yang mendalam mempunyai motivasi yang tinggi untuk memahami sesuatu
mata pelajaran. Berbeza pula dengan pelajar yang mengamalkan pendekatan
permukaan yang mempunyai motivasi ‘takut gagal’ berbanding untuk memahami
sesuatu mata pelajaran. Kebiasaannya
pelajar perempuan mendapat pencapaian yang lebih tinggi berbanding dengan
pelajar lelaki. Oleh itu, para guru perlu mengambil perhatian yang lebih untuk
perkara sebegini.
No comments:
Post a Comment