Friday 20 April 2012

Isu 2: Walaupun dari segi kedudukan kita meningkat, mengapa dari segi purata keselurahan pencapaian pelajar Matematik menurun?

Menurut Syed Ismail (2010) selaras dengan teras Misi Nasional, negara perlu melahirkan modal insan yang memiliki minda kelas pertama untuk menghadapi cabaran pembangunan ekonomi yang berlandaskan ilmu pengetahuan dan inovasi. Modal insan yang dibangunkan perlu mempunyai keupayaan pengetahuan, kemahiran dan ciri-ciri peribadi yang unggul. Namun begitu terdapat beberapa dapatan hasil kajian di peringkat antarabangsa memberi petunjuk yang kurang memberansangkan tentang kecekapan pelajar kita dalam menyelesaikan masalah Matematik (TIMSS 1999 200; TIMSS 2003 2004). Jadi di sini terjawablah kenapa pencapaian pelajar Matematik makin menurun dari tahun ke tahun.

Selain itu juga, terdapat lagi kajian di peringkat antarabangsa menunjukkan sebilangan besar pelajar di Malaysia kurang mahir dalam menyelesaikan masalah Matematik dan masih menunjukkan prestasi di bawah purata antarabangsa. Jadual di bawah menunjukkan pencapaian Matematik pelajar Malaysia mengikut bidang dan deskripsi item dalam TIMSS 1999 (2000) (Roslina, 2004).

Bidang/ Deskripsi Item
Peratusan pelajar Malaysia yang menjawab dengan betul
Purata peratusan antarabangsa
Kedudukan Malaysia (38 negara yang mengambil bahagian)
Catatan

Bidang : Perwakilan data, analisis & kebarangkalian
Deskripsi Item:
Memilih maklumat yang berkaitan dengan menyelesaikan masalah
19
24
Ke-24
Purata pencapaian negara dibawah purata antarabangsa
Bidang : pecahan dan nombor
Deskripsi Item:
Menolak nombor yang melibatkan 3 tempat perpuluhan
92
77
Pertama
Purata pencapaian negara melebihi purata antarabangsa
Bidang : pecahan dan nombor
Deskripsi Item:
Menolak nombor yang melibatkan 4 digit.
94
74
Pertama
Purata pencapaian negara melebihi purata antarabangsa

Jadual 4(a): pencapaian Matematik pelajar Malaysia mengikut bidang dan deskripsi item
Analisis daripada jadual menunjukkan pelajar Malaysia kurang mahir dalam menyelesaikan masalah Matematik dan hal ini terbukti apabila bidang ini masih di bawah purata antarabangsa. Pelajar kita hanya cemerlang dalam item yang melibatkan pengiraan asas dengan mendapat tempat pertama dan perkara inilah yang melonjakkan negara kita ke tangga yang berkedudukan ke 16. Namun begitu, perkara ini masih terjadi pada TIMSS 2003. Kedudukan negara Malaysia terus meningkat ke kedudukan yang ke-10 dan berjaya mengalahkan negara maju lain tetapi kita masih gagal dalam bidang menyelesaikan masalah Matematik. Jadual di bawah menunjukkan hasil kajian TIMSS 2003.

Negara
Peratusan pelajar capai tanda ‘maju’
Peratusan pelajar capai tanda ‘tinggi’
Peratusan pelajar capai tanda ‘sederhana’
Peratusan pelajar capai tanda ‘rendah’
Malaysia
6
30
66
93
Antarabangsa
7
23
49
74
Singapura
44
77
93
99

Jadual 4(b): pencapaian Matematik pelajar Malaysia mengikut tanda antarabangsa dalam kajian TIMSS 2003 (2004)

Petunjuk yang digunakan oleh TIMSS 2003 pada kali ini ialah ‘maju’, ‘tinggi’, ‘sederhana’ dan ‘rendah’. Tanda aras maju merujuk kepada kemahiran yang melibatkan mengaplikasi pengetahuan dan pemahaman dalam situasi yang kompleks, menyusun maklumat, membuat generalisasi, menyelesaikan masalah tak rutin dan membantu rumusan. Manakala tanda aras tinggi merujuk kemahiran yang melibatkan aplikasi pemahaman dan pengetahuan dalam situasi yang agak kompleks. Di samping itu juga, hasil kajian TIMSS 1999 dan TIMSS 2003 menunjukkan pencapaian pelajar Malaysia dalam menyelesaikan masalah Matematik jauh ketinggalan dari negara serantau seperti Singapura, Korea dan Jepun. 

No comments:

Post a Comment