Menurut
Syed Ismail (2010) selaras dengan teras Misi Nasional, negara perlu melahirkan
modal insan yang memiliki minda kelas pertama untuk menghadapi cabaran
pembangunan ekonomi yang berlandaskan ilmu pengetahuan dan inovasi. Modal insan
yang dibangunkan perlu mempunyai keupayaan pengetahuan, kemahiran dan ciri-ciri
peribadi yang unggul. Namun begitu terdapat beberapa dapatan hasil kajian di
peringkat antarabangsa memberi petunjuk yang kurang memberansangkan tentang
kecekapan pelajar kita dalam menyelesaikan masalah Matematik (TIMSS 1999 200;
TIMSS 2003 2004). Jadi di sini terjawablah kenapa pencapaian pelajar Matematik
makin menurun dari tahun ke tahun.
Selain itu juga, terdapat
lagi kajian di peringkat antarabangsa menunjukkan sebilangan besar pelajar di
Malaysia kurang mahir dalam menyelesaikan masalah Matematik dan masih
menunjukkan prestasi di bawah purata antarabangsa. Jadual di bawah menunjukkan
pencapaian Matematik pelajar Malaysia mengikut bidang dan deskripsi item dalam
TIMSS 1999 (2000) (Roslina, 2004).
Bidang/
Deskripsi Item
|
Peratusan
pelajar Malaysia yang menjawab dengan betul
|
Purata
peratusan antarabangsa
|
Kedudukan
Malaysia (38 negara yang mengambil bahagian)
|
Catatan
|
Bidang
: Perwakilan data, analisis & kebarangkalian
Deskripsi
Item:
Memilih
maklumat yang berkaitan dengan menyelesaikan masalah
|
19
|
24
|
Ke-24
|
Purata
pencapaian negara dibawah purata antarabangsa
|
Bidang
: pecahan dan nombor
Deskripsi
Item:
Menolak
nombor yang melibatkan 3 tempat perpuluhan
|
92
|
77
|
Pertama
|
Purata
pencapaian negara melebihi purata antarabangsa
|
Bidang
: pecahan dan nombor
Deskripsi
Item:
Menolak
nombor yang melibatkan 4 digit.
|
94
|
74
|
Pertama
|
Purata
pencapaian negara melebihi purata antarabangsa
|
Jadual 4(a):
pencapaian Matematik pelajar Malaysia mengikut bidang dan deskripsi item
Analisis
daripada jadual menunjukkan pelajar Malaysia kurang mahir dalam menyelesaikan
masalah Matematik dan hal ini terbukti apabila bidang ini masih di bawah purata
antarabangsa. Pelajar kita hanya cemerlang dalam item yang melibatkan pengiraan
asas dengan mendapat tempat pertama dan perkara inilah yang melonjakkan negara
kita ke tangga yang berkedudukan ke 16. Namun begitu, perkara ini masih terjadi
pada TIMSS 2003. Kedudukan negara Malaysia terus meningkat ke kedudukan yang
ke-10 dan berjaya mengalahkan negara maju lain tetapi kita masih gagal dalam
bidang menyelesaikan masalah Matematik. Jadual di bawah menunjukkan hasil
kajian TIMSS 2003.
Negara
|
Peratusan
pelajar capai tanda ‘maju’
|
Peratusan
pelajar capai tanda ‘tinggi’
|
Peratusan
pelajar capai tanda ‘sederhana’
|
Peratusan
pelajar capai tanda ‘rendah’
|
Malaysia
|
6
|
30
|
66
|
93
|
Antarabangsa
|
7
|
23
|
49
|
74
|
Singapura
|
44
|
77
|
93
|
99
|
Jadual 4(b):
pencapaian Matematik pelajar Malaysia mengikut tanda antarabangsa dalam kajian
TIMSS 2003 (2004)
Petunjuk
yang digunakan oleh TIMSS 2003 pada kali ini ialah ‘maju’, ‘tinggi’,
‘sederhana’ dan ‘rendah’. Tanda aras maju merujuk kepada kemahiran yang
melibatkan mengaplikasi pengetahuan dan pemahaman dalam situasi yang kompleks,
menyusun maklumat, membuat generalisasi, menyelesaikan masalah tak rutin dan
membantu rumusan. Manakala tanda aras tinggi merujuk kemahiran yang melibatkan
aplikasi pemahaman dan pengetahuan dalam situasi yang agak kompleks. Di samping
itu juga, hasil kajian TIMSS 1999 dan TIMSS 2003 menunjukkan pencapaian pelajar
Malaysia dalam menyelesaikan masalah Matematik jauh ketinggalan dari negara
serantau seperti Singapura, Korea dan Jepun.
No comments:
Post a Comment