PENGGUBALAN DASAR MBMMBI MENGANTIKAN
DASAR PPSMI
Untuk
mengatasi masalah yang timbul selepas pelaksanaan PPSMI, kerajaan telah
mengambil keputusan untuk memansuhkan PPSMI. Pemansuhan PPSMI ini tidak
bermakna kerajaan telah mengabaikan kepentingan bahasa Inggeris. Lantaran itu,
pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah memperkenalkan dasar baru
iaitu dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris
atau lebih dikenali sebagai MBMMBI. Dasar ini akan dikuatkuasakan pada tahun 2012. Memartabatkan Bahasa Malaysia (BM) bermaksud
meletakkan BM pada tempat yang sepatutnya, sesuai dengan kedudukannya sebagai
bahasa kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perkara 152, Perlembagaan
Malaysia. Manakala memperkukuhkan Bahasa Inggeris (BI) bermaksud memantapkan
penguasaan BI sebagai bahasa yang wajib dipelajari, bahasa komunikasi dan
bahasa ilmu di peringkat nasional dan antarabangsa.
Dasar MBMMBI:
Pendekatan
Memartabatkan Bahasa Malaysia
a)
penambahan
masa P&P
JENIS SEKOLAH
|
PENAMBAHAN MASA
|
TAHAP 1 :
Sekolah kebangsaan
Sekolah Jenis Kebangsaan
|
360 minit (tiada perubahan)
300 minit (210 minit + tambahan 90
minit)
|
TAHAP 2 :
Sekolah Kebangsaan
Sekolah Jenis Kebangsaan
|
300 minit (tiada perubahan)
240 minit (150 minit + tambahan 90
minit)
|
Pendekatan
ini di ambil untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melaysia di kalangan kaum
yang bukan bangsa melayu. Menurut Syed
Ismail (2010) pendidikan adalah
kepentingan awam dan mempunyai peranan yang sangat penting untuk memupuk
integrasi antara kaum dan dalam usaha pembangunan negara. Dengan pendekatan
ini, integrasi nasional juga dapat di tingkatkan di antara semua kaum di
Malaysia.
b)
Penggunaan
BM Standard Merentas Kurikulum
Penggunaan
sistem bahasa yang betul dalam mata pelajaran yang lain akan menyokong P&P
BM. Penggunaan dialek tempatan atau bahasa pasar mesti dipantau agar tidak
menjejaskan standard dan mutu BM itu sendiri. Pendekatan ini boleh berjaya
sekiranya pelbagai pihak bekerjasama dalam menggunakannya. Sebagai contohnya,
para guru perlu menggunakan bahasa standard
walaupun mengajar di negeri sendiri seperti Kelantan, Kedah dan Sabah
yang terkenal dengan penggunaan dielak tempatan.
c)
Syarat
layak masuk Institusi Pengajian Tinggi
Pelajar
yang mengikuti pengajian di university hendaklah diwajibkan mendapat kepujian
dalam BM di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia sebagai syarat layak masuk. Hal
ini kerana untuk memastikan bahawa pelajar yang masuk ke universiti bermutu
tinggi dalam penguasaan Bahasa Malaysia dan di samping itu juga, penggunaan BM
tidak diabaikan.
Pendekatan
Memperkukuhkan Bahasa Inggeris
a)
Penambahan
masa P&P
JENIS SEKOLAH
|
PENAMBAHAN MASA
|
TAHAP 1 :
Sekolah Kebangsaan
Sekolah Jenis Kebangsaan
|
300 minit (210 minit +tambahan 90
minit)
150 minit (60 minit + tambahan 90
minit )
|
TAHAP 2 :
Sekolah Kebangsaan
Sekolah Jenis Kebangsaan
|
300minit (210 minit + tambahan 90
minit)
150 minit (90 minit + tambahan 60
minit)
|
Di sini
timbulnya beberapa persoalan berkenaan pertambahan masa ini. Antaranya adalah
bagaimana KPM memastikan guru bahasa Malaysia dan guru bahasa Inggeris
mencukupi bagi menampung penambahan waktu pengajaran subjek tersebut? Oleh itu,
KPM akan melaksanakan Certificate in the
Practice of English Language Teaching (CPELT) untuk guru bukan opsyen
bahasa Inggeris yang mengajar mata pelajaran Bahasa Inggeris di sekolah rendah
di seluruh Malaysai.
b)
Didik
hibur
Modul Language Arts menekankan aspek didik hibur dan apresiasi bahasa.
Proses P&P akan menjadi lebih menarik dan efektif dijalankan melalui
aktiviti menyanyi, jazz chants, choral speaking, drama, muzik dan bahan
bantu mengajar. Bahan bacaan estetik seperti Sastera Kontemporari Kanak-kanak,
bahan Bacaan Awal Berstruktur dan bacaan Ekstensif disediakan bagi mendedahkan
murid kepada BI pelbagai pembelajaran berlandaskan hiburan akan menarik
perhatian untuk belajar dengan penuh minat. Oleh itu, modul ini akan dapat
menarik perhatian pelajar selaras dengan peningkatan pelajar dalam penguasaan
BI.
c)
Menambahkan
bilangan guru Bahasa Inggeris yang berkualiti
Untuk
memastikan pertambahan guru yang berkualiti tinggi, Institusi Pendidikan Guru
akan memantau prestasi atau penglibatan guru-guru baru ini selama 6 bulan
selepas tamat pengajian dan di tempatkan di sekolah. Selain itu, Pedagogy
Standards for English Language Teaching (PSELT) ditubuhkan sebagai satu
inisiatif ELTC untuk membantu guru-guru bahasa Inggeris bagi mengenalpasti
keperluan latihan professional dan di samping itu, ia dapat dijadikan panduan
mereka dalam meningkatkan tahap pengajaran mereka di dalam kelas.
No comments:
Post a Comment