Trends In International
Mathematics and Science Study (TIMSS 2007) merupakan satu kajian yang mengkaji
pelaksanaan dan keberkesanan kurikulum Sains dan Matematik. Penyertaan Malaysia
pada kali ini telah mendapat persetujuan dan kelulusan Mesyuarat Jemaah Menteri
pada bulan Ogos 2000 setelah dibentang oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
(KPM) melalui Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (BPPDP).
Malaysia merupakan antara 59 negara daripada seluruh dunia yang terlibat dalam
TIMSS 2007. Penglibatan Malaysia dalam kajian ini melibatkan murid Tingkatan 2
iaitu seramai 4466 orang pelajar.
Menurut hasil kajian TIMSS
2007 menunjukkan skor purata pencapaian pelajar Malaysia dalam Matematik dan
Sains merosot dengan ketara apabila skor Matematik merosot kepada 474 mata
berbanding 508 pada tahun 2003. Manakala bagi skor Sains pula merosot kepada
471 mata daripada 510 pada 2003. Bagi pencapaian kedudukan, kedudukan Matematik
dalam TIMSS telah merosot daripada tempat ke-10 daripada 46 buah negara yang
mengambil bahagian di dalam TIMSS 2003 kepada tempat ke-20 di dalam TIMSS 2007.
Kedudukan sains juga turut merosot daripada kedudukan tempat ke-20 pada tahun
2003 kepada tempat ke-21 pada 2007.
Di samping itu juga,
terdapat kajian TIMSS 2007 yang dilaksanakan oleh Sekolah Pendidikan Lynch,
Boston College, Chestnut Hill, Massachussets, Amerika Syarikat, mengatakan
bahawa ada negara yang purata pencapaian pelajarnya meningkat atau menurun
sedikit dan kemerosotan purata pencapaian pelajar Malaysia adalah yang terbesar
dalam kalangan 59 negara tersebut. Hasil kajian terhadap laporan TIMSS 2007,
menunjukkan majoriti negara-negara yang memperolehi skor purata yang lebih
tinggi dan mendahului kedudukan di tangga teratas di dalam TIMSS 2007,
menggunakan Bahasa Kebangsaan masing-masing sebagai bahasa pengantar di dalam
pembelajaran dan pengajaran subjek Sains dan Matematik.
No comments:
Post a Comment