Buat julung kalinya tahun 1994 dan 1995 menjadi tahun pertama perlaksanaan penyelidikan TIMSS, melibatkan pelajar gred 3 dan 4, gred 7 dan 8, bagi subjek Matematik dan Sains serta pelajar tahun akhir persekolahan iaitu gred 12 yang mana kajiannya meliputi subjek Matematik, Sains, beserta subjek pilihan tambahan sama ada Matematik Lanjutan atau Fizik Lanjutan. Dicatatkan lebih daripada setengah juta pelajar terlibat, termasuklah juga ribuan guru dan pengetua sekolah. TIMSS 1995 menyiasat struktur kurikulum bagi kedua-dua subjek Matematik dan Sains di negara-negara yang mengambil bahagian melalui analisis panduan kurikulum, buku teks dan bahan kurikulum lain.
Sebanyak 45 buah negara
mengambil bahagian dalam penyelidikan ini, antaranya ialah Afrika Selatan,
Amerika Syarikat, Argentina, Australia, Austria, Belgium, Bulgaria, Colombia,
Cyprus, Denmark, Filipina, England, Greece, Hong Kong, Hungary, Iceland,
Indonesia, Iran, Ireland, Israel, Itali, Jepun, Jerman, Kanada, Kuwait, Latvia,
Lithuania, Mexico, New Zealand, Netherland, Norway, Perancis, Portugis,
Republik Czech, Republik Korea, Republik Slovak, Russia, Romania, Scotland,
Singapura, Slovenia, Sepanyol, Switzerland, Sweden, dan Thailand. Kesemua
negara yang terlibat ini tidak diwajibkan gred lain untuk dinilai selain gred 7
dan gred 8.
Dapatan
Kajian:
Gred
3 dan gred 4
Boleh dikatakan hampir kesemua
negara-negara Asia Timur yang terlibat (Republik Korea, Jepun dan Hong Kong),
termasuklah Singapura merupakan negara yang paling menonjol sekali dari segi
purata pencapaian pelajarnya (tertinggi) dalam subjek Matematik. Perbezaan bagi
kedua-dua jantina dalam subjek ini adalah sedikit dan boleh dikatakan hampir
tidak wujud dan majoriti negara secara puratanya mencatatkan tempoh waktu
belajar adalah selama tiga hingga empat jam setiap minggu.
Berbeza dengan subjek
Matematik, negara Korea, Jepun, Amerika Syarikat, Australia dan Austria adalah
antara negara yang dikenalpasti mencatatkan tahap pencapaian yang tertinggi
berbanding 40 buah negara lain bagi subjek Sains. Pun begitu, kebanyakkan
negara secara puratanya menghabiskan kurang daripada dua jam setiap minggu bagi
sesi pengajaran. Perbezaan waktu pengajaran ini jelas skali ketara di antara
dua subjek tersebut. Menurut pelajar gred 4 di kebanyakkan negara pula, masa
yang diperuntukkan oleh mereka untuk membuat matematik adalah hampir sejam,
manakala kira-kira setengah hingga sejam masa dihabiskan secara purata untuk
mengulangkaji subjek Sains di luar waktu persekolahan. Perbezaan masa
pembelajaran ini berkemungkinan bersangkut-paut dengan keupayaan seseorang
pelajar menyelesaikan permasalahan matematik dalam sesuatu masa.
Memandangkan aktiviti yang
melibatkan kumpulan kecil adalah jarang digunakan di dalam kelas, pendekatan
yang paling kerap digunakan adalah pembelajaran berpusatkan guru, dan pelajar
masing-masing melakukan tugas secara individu, yakni majoriti pelajar diarah
mempraktikkan pengiraan dan melakukan beberapa jenis tugasan penaakulan dalam
kebanyakkan atau setiap kali pembelajaran. Tambahan pula, majoriti pelajar gred
4 diajar oleh guru perempuan, dan selalunya kedua-dua subjek tersebut diajar
oleh guru yang sama. Berpandukan buku teks sebagai sumber bertulis yang utama,
guru akan menentukan sesuatu topik yang akan diajar kepada pelajar berdasarkan
bahan dari buku tersebut.
Gred
7 dan gred 8
Sekali lagi dicatatkan negara-negara
di Asia Timur yang mengambil bahagian dan ketinggalan, negara Singapura menduduki tangga
teratas daripada 45 buah negara yang terlibat. Singapura masih lagi
mencatat purata pencapaian pelajar yang tertinggi di dunia, dengan perbezaan
purata yang besar jika dibandingkan dengan negara Korea yang menduduki tempat
kedua teratas bagi subjek Matematik. Perbezaan jantina bagi subjek ini adalah
sedikit berbanding subjek Sains yang mencatatkan purata pencapaian pelajar
lelaki yang lebih tinggi berbanding pelajar perempuan bagi subjek Fizik, Kimia,
dan Sains Bumi.
Negara-negara seperti Singapura,
Republik Czech, Jepun dan Republik Korea pula mendahului pencapaian
negara-negara lain bagi subjek Sains. Negara Singapura masih lagi kekal sebagai
negara terbaik daripada 44 buah negara lain bagi kedua-dua subjek di gred
pertengahan ini. Tempoh waktu pengajaran secara puratanya adalah selama dua
hingga tiga jam setengah setiap minggu bagi kedua-dua subjek dengan menekankan gaya
pembelajaran secara individu dan berkumpulan, di samping penggunaan kalkulator
bagi subjek Matematik terutamanya bagi pengiraan harian, menyelesaikan soalan
kompleks dan juga memeriksa jawapan, kecuali bagi negara Korea yang jarang
menggunakannya. Demonstrasi eksperiment oleh guru bagi subjek Sains adalah
suatu kebiasaan dan dilihat penting, tanpa mengira pelajar diajar subjek Sains
sebagai subjek tunggal mahupun mata pelajaran Sains yang berasingan, seperti
Biologi, Kimia dan Fizik, sebagaimana yang dilakukan di kebanyakkan negara di
Eropah.
Menurut kajian di kebanyakkan negara yang mengambil bahagian, guru
dilaporkan menggunakan buku teks sepenuhnya bagi mengajar kedua-dua subjek
Matematik dan Sains kepada lebih 95 peratus pelajar. Tidak ketinggalan,
penyediaan sumber pendidikan di rumah juga amat berkait rapat dengan pencapaian
pelajar gred 8. Hampir di setiap negara, majoriti pelajar mengatakan bahawa
mereka telah melakukan yang terbaik dalam Matematik dan Sains, dan menariknya,
beberapa buah negara yang merekodkan pencapaian yang tertinggi seperti Jepun,
Republik Korea, dan Hong Kong, kebanyakkan pelajarnya mempunyai persepsi yang
negatif terhadap kejayaan.
Gred
12
Bagi
tahun akhir persekolahan pula, negara yang menduduki tempat teratas adalah
Netherlands, diikuti Sweden, Denmark dan Switzerland bagi subjek Matematik,
manakala bagi subjek Sains pula, Sweden mendahului Netherland, Iceland dan
Norway dari segi purata pencapaian pelajarnya. Dari segi perbezaan jantina pula,
dicatatkan bahawa wujud perbezaan dari segi pencapaian antara pelajar lelaki
dengan pelajar perempuan, yakni pelajar lelaki lebih tinggi pencapaiannya
berbanding pelajar perempuan bagi subjek Sains dan bagi Subjek Matematik pula,
tiada perbezaan yang ketara antara kedua-dua jantina bagi negara Amerika
Syarikat, Afrika Selatan, dan Hungary.
Pelajar yang mengikuti program akademik
mencapai pencapaian purata yang tinggi berbanding pelajar yang mengikuti
program teknikal dan vokasional, yang mana, pencapaian pelajar teknikal adalah
di antara pelajar akademik dan pelajar vokasional. Walaupun pendekatan dalam
pendidikan, struktur dan organisasi bagi keseluruhan negara berlainan, tetapi jelas
sekali bahawa pendidikan ibu bapa sangat berkait secara positif terhadap
pencapaian pelajar dalam kedua-dua bidang ini.
Bet365 Casino: Best Casino Apps in PA & PA
ReplyDeleteRead 충주 출장샵 reviews, compare 제천 출장마사지 promo codes 군산 출장마사지 & see Bet365 Casino App ranking and download apps for Android & iOS. Great user 진주 출장샵 interface and easy to use Rating: 2 · 1,215 votes · Free · iOS 강릉 출장샵 · Game