Tahap penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan guru
Seperti yang
kita maklum, guru dan murid adalah satu hubungan yang saling melengkapi antara
sama lain. Tanpa guru, murid tidak akan dapat belajar dengan sempurna dan
begitu juga dengan guru. Sebagai guru Matematik, tugas utama adalah untuk
menterjemahkan isi kandungan silibus pelajaran kepada bentuk yang boleh
difahami oleh pelajar (Noor Azlan, 2006). Justeru itu, sepatutnya penguasaan
penggunaan Bahasa Inggeris di kalangan guru-guru PPSMI adalah baik apabila
PPSMI dilaksanakan. Namun sebaliknya yang berlaku kerana bukan semua guru mahir
dalam bahasa asing tersebut. Hal ini menyebabkan kegagalan pelaksanaan PPSMI
di sekolah.
Hasil
kajian mendapati 39.3 peratus guru sekolah rendah yang gagal dalam penilaian
Tahap Proficiency Bahasa Inggeris. Hal ini perlu dipandang serius kerana ia
akan memberi impak besar kepada pedagogi serta keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran. Selain itu juga, hasil kajian oleh sekumpulan pensyarah UPSI dan
UKM pada tahun 2006 menunjukkan 70 hingga 80 peratus pelajar tingkatan 2
menyatakan mereka sukar mengikuti pengajaran guru Sains dan Matematik dalam
bahasa Inggeris. Jamrang (2004) menyatakan jika pelajar tidak memahami segala
penyampaian dan pengajaran guru semasa proses P&P kerana penggunaan bahasa,
maka ia akan membawa kepada masalah pembelajaran kepada pelajar tersebut.
Manakala Rohana (2002 di dalam Profesor Emeritus, 2008) pula melaporkan dapatan
kajian bahawa 84 % guru Sains dan Matematik di sekolah rendah, 69% guru di
Tingkatan 1, 42% guru di Tingkatan 6 dan 29% pensyarah di matrikulasi lemah
dalam penggunaan Bahasa Inggeris.
Secara
logiknya, kelemahan guru dalam Bahasa Inggeris sudah tentu tidak dapat membawa
kepada peningkatan pencapaian pelajar dalam matapelajaran Sains dan Matematik
apabila di ajar dalam bahasa tersebut. Sebagai kesimpulannya, penguasaan bahasa
pengantar dalam kalangan guru memainkan peranan yang penting bagi menyampaikan
isi pelajaran dengan berkesan serta mencapai objektif pelajaran.
Faktor
perbezaan sosioekonomi dan persekitaran
Sosioekonomi
bermaksud hal-hal yang berkaitan dengan unsur-unsur atau faktor-faktor
kemasyarakatan dan ekonomi. Faktor latar belakang sosioekonomi juga memainkan
peranan dalam menentukan kejayaan dan kegagalan pelaksanaan dasar PPSMI. Latar
belakang sosial keluarga bermaksud saiz keluarga, pendapatan ibu bapa,
pekerjaan ibu bapa dan ispirasi keluarga. Status sosioekonomi merupakan salah
satu faktor penting yang menentukan pencapaian seseorang pelajar. Status ini
merujuk kepada pelajar di luar bandar dan pelajar bandar kerana sosioekonomi
mereka berbeza tetapi mempelajari perkara yang sama di sekolah.
Jamaludin
Ishak (1992 dalam Lokuin 1998) menjelaskan bahawa terdapat dua golongan pelajar
Bahasa Inggeris di Malaysia. Pertama pelajar di bandar atau separuh bandar dan
kedua pelajar di luar bandar atau kawasan pedalaman. Golongan pertama menerima
pendedahan bahasa yang luas dan mencukupi dan dapat menerima hakikat bahawa
Bahasa Inggeris adalah bahasa kedua. Berbeza pula untuk golongan yang kedua,
mereka kurang mendapat pendedahan yang cukup terhadap bahasa kedua tersebut.
Disamping itu juga, mereka mempunyai anggapan yang negatif terhadap bahasa
Inggeris. Sikap ini diterima daripada alam sekeliling mereka. Alam sekeliling
disini boleh merujuk kepada persekitaran keluarga.
Kebiasaannya
ibu bapa diluar bandar berpendidikan rendah dan kurang terdedah dengan bahasa
asing ini. Apabila ibu bapa kurang pendedahan terhadap bahasa ini, ia turut
memberi kesan kepada pendidikan anak-anak. Kewujudan PPSMI turut menambah beban
para pelajar ini apabila terpaksa belajar subjek yang susah seperti Sains daan
Matematik dalam bahasa Inggeris yang merupakan subjek yang susah juga. Hal ini
akan menyebabkan pencapaian mereka makin merosot. Berbeza dengan pelajar di
bandar, penggunaan bahasa Inggeris dalam kedua-dua subjek itu bukan merupakan
penghalang dalam meningkatkan pencapaian mereka. Hal ini kerana mereka
menggunakan bahasa tersebut dalam kehidupan harian bersama keluarga.
Hasil
kajian Universiti Pendidikan Sultan Idris, UPSI(2008) mendapati 70 % pelajar melayu
di SK terutama golongan sosioekonomi rendah di bandar dan luar bandar
berhadapan dengan kesusahan belajar dalam Bahasa Inggeris. Manakala golongan
yang mendapat faedah daripada pelaksanaan PPSMI ialah hanya 20 – 30 % pelajar
dari keluarga professional dan bandar yang menggunakan bahasa tersebut sebagai
salah satu bahasa keluarga. Sebagai kesimpulan disini, taraf sosioekonomi
pelajar boleh mempengaruhi pencapaian pelajar dalam sesuatu mata pelajaran.
Tahap
penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar
Seperti
yang kita sedia maklum, Matematik adalah satu mata pelajaran yang susah di
kalangan para pelajar. Menurut Azlina (2003 di dalam Johari, tahun tidak
dinyatakan), Matematik adalah antara matapelajaran yang di anggap sebagai
‘killer subject’ terutama di kalangan pelajar luar bandar. Kebimbangan ini
menjadi serius apabila matapelajaran ini di ajar dalam Bahasa Inggeris. Secara
tidak langsung, PPSMI telah meletakkan bahasa Inggeris menjadi bahasa kedua.
Kefasihan dalam bahasa kedua tidak dapat dicapai dalam masa yang singkat
terutamanya kefasihan bahasa kedua sebagai bahasa ilmu. Manakala menurut Erwin
(1984 di dalam Johari, tidak dinyatakan tahun) mendapati bahawa dengan
kekerapan latihan sahaja seseorang mungkin tidak dapat menguasai bahasa yang dipelajari.
Ianya perlu di tambah dengan pemahaman dan pembinaan ayat untuk penguasaan
bahasa yang dipelajari.
Selain
itu juga, pelajar kurang bersedia dalam menghadapi perubahan baru. Hasil kajian
mendapati kesediaan pelajar yang kurang mencukupi, menganggu proses pengajaran
dan pembelajaran. Masalah yang sering dihadapi oleh pelajar ialah masalah
pemahaman dan sebutan istilah Matematik dalam bahasa Inggeris. Disamping itu
juga, kesukaran menstruktur ayat menyebabkan pelajar kurang bertanya soalan
kerana kesukaran berkomunikasi. Menurut Syed Ismail (2010) kaedah penyoalan
adalah sesuai untuk menggalakkan pemikiran dan pembelajaran murid. Penyoalan
boleh dibahagikan kepada enam tahap berdasarkan Taksonomi Bloom. Disini kita
dapat lihat bahawa kaedah soal jawab dapat meningkatkan pembelajaran pelajar.
Apakah yang akan terjadi jika pelajar kurang bertanya? Ia akan mengakibatkan
pelajar tidak dapat mengikuti kelas dengan sempurna dan nilai kritis dan
kreatif tidak dapat diterap dalam diri mereka.
No comments:
Post a Comment