-PERTAMA-
Sekolah Rendah Kebangsaan
(SRK), Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) dan Sekolah Rendah Jenis
Kebangsaan Tamil (SRJKT) dicadangkan bergabung menganjurkan program bersama,
melibatkan penyertaan murid dan guru. Langkah sebegini secara tidak langsung,
menggalakkan komunikasi dan hubungan baik di samping dapat bertukar-tukar
pendapat mengenai cara perlaksaan sesuatu aktiviti dalam kelas sebagai motivasi
dan galakkan daripada guru-guru lain.
Kajian yang
dilaksanakan menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran seperti latih tubi dan
praktis, pemberian kerja rumah dan penyediaan kelas tambahan menjadi faktor
utama peningkatan prestasi pelajar bukan bumiputera dalam subjek Matematik,
terutamanya pelajar dari SRJKC. Peratusan pencapaian yang dikecapi mereka
adalah lebih baik berbanding pelajar bumiputera dan ini jelas menunjukkan
bahawa persaingan wujud dalam kalangan kaum berlainan jenis. Tidak salah
sekiranya pengisian pelajaran di SRK, SRJKC dan SRJKT diselaraskan semula
dengan menggunakan isi kandungan yang sama dan menambah bahasa Mandarin dan
bahasa Tamil sebagai mata pelajaran wajib.
-KEDUA-
Pun
begitu, harus diingat bahawa mantan Yang Amat Berhormat Tun Dr. Mahathir Mohamad
pernah menjelaskan bahawa generasi pewaris yang hidup dalam abad ke-21 perlu
berfikiran kreatif dan kritis, di samping kaya dengan maklumat serta maju dalam
sains dan teknologi. Oleh yang demikian, pembelajaran berorentasikan
peperiksaan semata-mata tidak akan dapat membantu pelajar membuka mindanya
mengikut perkembangan dan keperluan semasa. Jadi, mungkin kenyataan dari
Vygotsky (1967) boleh digunakan pakai sebagai panduan dalam membantu pelajar
belajar iaitu menurut beliau, bermain membantu seseorang dalam perkembangan
bahasa dan pemikirannya memandangkan struktur otak akan membentuk melalui
penggunaan simbol dan alat. Malaysia mungkin boleh meminjam idea penggunaan
kaedah model seperti yang digunakan di Singapura dalam membantu pelajar.
Kerajaan
negeri dan kerajaan pusat perlu bersama-sama berganding bahu mencari alternatif
bagi mempertingkatkan kualiti jaringan pengangkutan dan ketercapaian di kawasan
pedalaman. Tidak ketinggalan juga, Kementerian Pendidikan Malaysia harus
memperuntukkan sebahagian besar kelengkapan pendidikan seperti buku-buku dan
teknologi serta membekalkan guru berpengalaman di sekolah-sekolah luar bandar.
Melalui pemerhatian sekeliling, guru yang baru keluar bertugas kebiasaannya
akan dihantar ke kawasan luar bandar. Perlaksanaan ini sekali gus dilihat berat
sebelah dan memberi keuntungan kepada pelajar di kawasan-kawasan bandar. Oleh
yang demikian, perhatian dan bantuan dari kerajaan amat diperlukan dari segi
keputusan dasar dan sumber kewangan untuk mempertingkatkan taraf pendidikan di
kawasan luar bandar. Insentif kepada sekolah di kawasan tersebut perlu
dipertimbangkan bagi membantu meningkatkan waktu pengajaran atau pun mengadakan
kelas tambahan di luar waktu sekolah. Bantuan sedemikian sedikit sebanyak dapat
meringankan beban keluarga yang berpendapatan rendah yang kurang berkemampuan dalam
memberikan pendidikan yang sempurna kepada anak-anak mereka.
Akhbar Berita Harian pernah melaporkan terdapat kira-kira 26,000 lebihan guru di
seluruh negara, terutama yang mengajar dua subjek berkenaan. Bilangan yang
ramai itu masing-masing membabitkan 14,000 guru Sains dan 12,000 lagi guru
Matematik. Ini merupakan salah satu masalah hasil daripada penyerapan guru ke
sekolah tanpa mengira pengkhususan yang diambilnya. Memandangkan wujudnya
masalah seperti ini, Malaysia tidak akan dapat menandingi Singapura yang
rata-ratanya menggunakan khidmat guru yang pakar dalam bidang masing-masing. Maka,
dalam situasi sebegini, sekali lagi kerajaan dan Kementerian Pendidikan
Malaysia digesa untuk menghentikan pengambilan secara rambang dan juga
mengetatkan syarat kepada guru-guru dalam memilih kawasan untuk mengajar,
sebaliknya menekankan keperluan sekolah terhadap kekurangan guru dalam subjek
tertentu.
Seperti yang diketahui umum, peranan guru dalam mencorak pendidikan murid
adalah yang paling besar sekali. Guru harus sedar bahawa merekalah yang mampu
melakukan transformasi terhadap anak didiknya. Sehubungan dengan itu, mereka
perlu memahami gaya pembelajaran pelajar masing-masing kerana tidak semua
manusia kehendaknya sama. Seperti pepatah ‘rambut sama hitam, hati lain-lain’,
guru perlu menguasai ilmu pedagogi secara lebih efektif dan mendalam. Mereka
seboleh-bolehnya memahami permasalahan yang wujud dalam pembelajaran
pelajar-pelajar di kelas dan mungkin penceritaan dalam filem yang berkisarkan
tentang masalah pelajar disleksia yang bertajuk ‘Taare Zameen Par’ boleh dijadikan inspirasi dan panduan kepada
semua agar tidak membiarkan pelajar yang bermasalah tercicir dalam pelajaran. Guru
juga perlu menjaga tingkah laku di sekolah dan di luar sekolah agar tanggapan
pelajar terhadap guru secara keseluruhan seelok professionnya.
No comments:
Post a Comment