Soalan penyelidikan diolah berdasarkan tiga peringkat kurikulum
dan hubungan ketiga-tiga hubungan kurikulum tersebut terhadap sosial dan
konteks pendidikan negara. Tiga peringkat kurikulum yang dinyatakan di atas
merangkumi kurikulum cadangan (the
intended curriculum) yang melibatkan keadaan pendidikan dan sosial sesebuah
negara, kurikulum yang dilaksanakan, (the
implemented curriculum) yakni meliputi peranan guru serta keadaan di dalam
bilik darjah, dan kurikulum yang dicapai (the
attained curriculum) merujuk kepada kesan kurikulum yang dibentuk terhadap
sahsiah yang pencapaian pelajar.
Terdapat beberapa jenis buku soalan yang berlainan
(sebagai contohnya, terdapat lapan jenis buku soalan yang berlainan bagi gred 7
dan gred 8 pada tahun 1995, dan setiap pelajar yang terlibat hanya perlu menjawab soalan seperti yang dikehendaki
dalam salah satu buku daripada beberapa buku yang diedarkan selama 90 minit).
Terdapat dua format soalan yang digunakan iaitu soalan aneka pilihan dan soalan
membina respon. Soalan aneka pilihan mengandungi empat pilihan jawapan dan hanya
salah satu daripadanya mewakili jawapan yang tepat kepada soalan yang diajukan.
Soalan berbentuk begini diolah dengan tujuan menilai apa-apa tingkah laku dalam
domain kognitif, namun tidak sesuai untuk menilai keupayaan pelajar dalam
membuat lebih banyak tafsiran atau penilaian yang lebih kompleks. Soalan
membina respon pula dibentuk untuk menilai aspek-aspek pengetahuan dan
kemahiran yang memerlukan pelajar menjelaskan fenomena atau mentafsir data
berdasarkan pengetahuan latar belakang dan pengalaman mereka.
No comments:
Post a Comment