Bagi menentukan pencapaian pelajar di seluruh negara,
kajian TIMSS telah menggunakan penanda aras antarabangsa (international benchmarks) sebagai skala pengukuran dan
dikategorikan kepada empat tahap yang merumuskan setiap pencapaian yang
diperoleh oleh pelajar di peringkat antarabangsa. Berikut merupakan tahap yang
telah dispesifikasikan markahnya:
I. advance international benchmark – disetkan pada 625
II.
high international benchmark – disetkan pada 550
III. intermediate international benchmark – disetkan pada 475
IV. low international benchmark – disetkan pada 400
Low
International
Benchmark
|
Intermediate
International
Benchmark
|
High
International
Benchmark
|
Advanced
International
Benchmark
|
(400)
|
(475)
|
(550)
|
(625)
|
Gred 4
|
|||
Pelajar
mempunyai sedikit pengetahuan asas Matematik.
|
Pelajar
boleh mengaplikasikan pengetahuan asas Matematik dalam soalan yang mudah.
|
Pelajar
boleh mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman dalam menjawab soalan.
|
Pelajar
dapat mengaplikasikan kefahaman dan pengetahuan dalam pelbagai konteks soalan
yang kompleks dan dapat menjelaskan setiap jawapan yang diberikan.
|
Gred 8
|
|||
Pelajar
mempunyai sedikit pengetahuan mengenai nombor bulat dan titik perpuluhan,
operasi dan graf asas.
|
Pelajar
dapat mengaplikasikan pengetahuan asas Matematik dalam soalan yang mudah.
|
Pelajar
dapat mengaplikasikan kefahaman dan pengetahuan dalam pelbagai konteks
situasi yang kompleks.
|
Pelajar
boleh mengorganisasikan dan membuat kesimpulan daripada maklumat, membuat
generalisasi dan menyelesaikan soalan bukan rutin.
|
JADUAL 3(a): Penanda aras antarabangsa
bagi subjek Matematik
Low
International
Benchmark
|
Intermediate
International
Benchmark
|
High
International
Benchmark
|
Advanced
International
Benchmark
|
(400)
|
(475)
|
(550)
|
(625)
|
Gred 4
|
|||
Pelajar
mempunyai sedikit pengetahuan asas dalam Sains Kehidupan dan Sains Fizikal
|
Pelajar
boleh mengaplikasikan peengetahuan dan kefahaman untuk situasi yang pratikal
dalam Sains.
|
Pelajar
boleh mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman dalam menjelaskan fenomena
harian.
|
Pelajar
boleh mengaplikasikan pengetahuan dan memahami proses saintifik dan hubungan
dalam permulaan penyiasatan saintifik.
|
Gred 8
|
|||
Pelajar
boleh mengenal pasti sedikit fakta asas daripada Sains Fizikal dan Sains
Kehidupan.
|
Pelajar
dapat mengenal pasti dan berkomunikasi tentang pengetahuan saintifik asas
dalam pelbagai topik.
|
Pelajar
dapat mendemostrasikan kefahaman konseptual kitaran Sains, sistem dan
prinsip-prinsipnya.
|
Pelajar
boleh menunjukkan kefahaman mengenai beberapa kompleks dan konsep abstrak
dalam Biologi, Kimia, Fizik dan Sains Bumi.
|
JADUAL 3(b): Penanda aras antarabangsa bagi subjek Sains
No comments:
Post a Comment