Peranan
guru sebagai pembina modal insan cemerlang sejak zaman berzaman memang tidak
dapat dipertikaikan lagi. Jika kita lihat pada pekerjaan guru, ia tidaklah sebegitu
‘glamour’ jika dibandingkan dengan pengarah, doktor dan sebagainya. Tetapi
pekerjaan guru adalah pekerjaan yang paling mulia pada pandangan masyarakat.
Jadi sebagai seorang guru kita perlu mengekalkan pandangan tersebut dengan
memberi pengajaran yang terbaik kepada generasi muda dengan ikhlas dan
bersungguh-sungguh.
Sesetengah
guru sering meluahkan kekecewaan atas sikap pasif murid menerima pengajaran
mereka tanpa memikirkan bahawa murid juga mungkin kecewa dengan gaya pengajaran
guru. Mengikut Wan Zahid (1993 di dalam Syed Ismail,2010), pelaksanaan
Kurikulum (KBSR) dan Kurikulum (KBSM) akan membawa kepada perubahan penekanan
daripada pendekatan tradisional kepada pendekatan baru dalam proses
pembelajaran di sekolah, di mana ia menegaskan bahawa pembelajaran yang
tertumpu kepada murid (child centered)
mesti diamalkan dan sebaliknya mengurangkan pembelajaran yang berpusatkan guru
(teacher centered). Pembelajaran yang
berpusatkan pelajar akan mengalakkan pelajar berfikir secara kritis dan kreatif
dalam menyelesaikan permasalahan Matematik. Sebagai contohnya, mengajar
Matematik menggunakan pembelajaran kooperatif seperti ‘Think-Pair-Share’,’Show Down’, ‘Group-Math-Tournament(GMT)’ dan
sebagainya yang akan melatih pelajar menyelesaikan masalah.
Selain
itu juga, guru perlu mempelbagaikan gaya pengajaran dengan menggunakan
peralatan teknologi untuk memberi pengajaran yang lebih berkesan kepada
pelajar. Teknologi Pendidikan merupakan aplikasi ilmu pengetahuan sainstifik
mengenai pembelajaran dan keadaan pembelajaran untuk meningkatkan keberkesanan
dan kecekapan P&P. Menurut Sarason (1995 di dalam Syed Ismail, 2010)
menjelaskan bahawa adalah mustahil untuk mencipta dan mengekalkan suasana
pembelajaran yang produktif untuk para murid apabila pengajaran guru tidak
produktif. Sebagai contohnya, guru boleh menggunakan software yang tertentu
seperti Geometry Sketch Pad (GSP) untuk mengajar mengenai topik garis lurus.
Dengan pendedahan penggunaan software tersebut, para pelajar mudah memahami isi
pembelajaran dan ia dapat membantu dalam meyelesaikan permasalahan Matematik.
Peranan
guru dan ibu bapa dalam meningkatkan minat pelajar
Ibu
bapa adalah di antara peranan yang penting dalam mengubah sikap dan minat
pelajar dalam sesuatu mata pelajaran. Hanya dengan didikan sempurna daripada
ibu bapa, anak-anak berjaya membentuk personality anak-anak. Lantaran itu, ibu
bapa perlu menanam minat terhadap Matematik dalam diri anak-anak sejak kecil
lagi dengan memberi pendedahan penggunaannya dalam kehidupan seharian. Dengan
cara itu, anak-anak tidak akan berasa mata pelajaran Matematik merupakan
perkara asing dalam kehidupan.
Selain
itu juga, sebagai ibu atau bapa kepada pelajar di sekolah, guru bukan sekadar
perlu mengenali nama pelajar tetapi harus menjiwai diri mereka. Ini bermaksud
guru perlu memahami kehendak, tabiat, minat dan kelemahan bagi memudahkan
penggunaan kaedah pengajaran. Untuk menarik minat pelajar dalam mata pelajaran
Matematik, guru perlu mengambil langkah untuk menjadi seorang guru yang
berinovasi. Menurut Syed Ismail (2010) antara langkah untuk membentuk strategi
inovatif dalam penyampaian pengajaran untuk mewujudkan suasana yang
menyeronokkan adalah kenali diri pelajar, strategi pengajaran yang releven,
punyai unsur kecindan, daya imaginasi yang tinggi dan pemilihan media. Dengan
langkah-langkah tersebut, guru akan dapat menarik minat pelajar untuk mendalami
dunia Matematik.
Di
samping itu juga, pihak kerajaan juga tidak ketinggalan dalam usaha menarik
minat pelajar terhadap mata pelajaran Sains dan Matematik. Antaranya adalah
pengenalan komik dalam Sains dan Matematik. Institusi Terjemahan Negara
Malaysia (ITNM) sedang menganalisis 50 buah buku bertemakan kreatif ke dalam
Bahasa Melayu sebagai medium pembelajaran Sains dan Matematik. Langkah ini
digunakan di negara serantau seperti Korea dan Jepun dalam menarik minat
pelajar mereka untuk mempelajari kedua-dua mata pelajaran ini.
Meningkatkan
motivasi pelajar dalam mengamalkan gaya pembelajaran yang betul
Gaya
pembelajaran yang berkesan mempengaruhi pencapaian seseorang pelajar. Pelbagai
pihak perlu mengambil perhatian terhadap gaya pembelajaran yang diamalkan oleh
pelajar agar ia tidak terpesong. Dalam pembelajaran individu, Ingham (1992) dan
Wan Zahid (1993) di dalam Syed Ismail (2010) mengesyorkan agar para guru, murid
dan ibu bapa memahami gaya pembelajaran murid dan menganggap perbezaan yang ada
pada diri pelajar sebagai satu keistimewaan dan mereka dapat menggunakan
keistimewaan mereka secara berkesan dalam pembelajaran.
Sebilangan
pelajar yang mengamalkan gaya pembelajaran yang kurang berkesan adalah kerana
mereka kurang motivasi dalam menyediakan gaya pembelajaran yang berkesan.
Menurut Wan Nor Shamimi (2006),pihak KPM telah memberi kepercayaan kepada pihak
sekolah untuk meningkatkan tahap motivasi pelajar dalam Matematik dan Sains
dengan memberi bantuan dari sudut kewangan. Antara program untuk meningkatkan
motivasi yang sering di adakan di sekolah ialah Smart Learning, Kem Sains dan
Matematik dan Kem Motivasi Matematik. Apabila pelajar mempunyai motivasi yang
tinggi untuk belajar, maka mereka akan dapat mengenalpasti gaya pembelajaran
yang berkesan untuk mata pelajaran yang tertentu dan ini akan membantu dalam
meningkatkan pencapaian mereka.
blog terlalu kiut untuk dikomen...=)
ReplyDeletehahahaha . . .
ReplyDelete